- akovacs
- 0 Comments
- 367 Views
A televíziós nézettséghez hasonlóan a rádiók hallgatottságát is műszeres méréssel biztosítaná a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH). A tesztelés már három fázison is túljutott, most nagyobb mintán tesztelik majd a technikát.
A műszeres mérés pontosabb adatszolgáltatást tesz lehetővé, mint a naplós, telefonos kikérdezés. Nem az emlékekre épít, hanem a tényleges rádióhallgatásra. Sokáig nem volt megfelelő technika ahhoz, hogy pontosan rögzítsük: ki milyen rádiót hallgat percről percre autóvezetés, bevásárlás vagy akár séta közben.
Ma már szerencsére létezik erre megoldás és több országban alkalmazzák (elsődleges vagy kiegészítő szerepben) a módszert a rádiók közönségmérésére.
Hazánkban az NMHH indított kísérlet- és kutatássorozatot a módszer tesztelésére. Mint a 2023-as Médiapiaci Jelentésből kiderül, 3 fázison már túljutott a folyamat: meggyőződtek a kiválasztott eszközök alkalmasságáról; kipróbálták őket életszerű helyzetben és a legjobbnak bizonyult készüléket (egy módosított Samsung A52-est) két hónapon keresztül „valódi” alanyok segítségével is tesztelték.
A Médiahatóság tájékoztatása szerint „a kutatás során az alanyok megfelelő mennyiségű és minőségű adatot szolgáltattak, a tesztelt eszköz megfelelően funkcionált. A teszt következő lépéseként egy nagyobb, reprezentatív mintán folytatott adatfelvételre kerül sor, mivel a műszeres adatfelvétel eredményeinek a jelenleg is futó naplós kutatással történő összehasonlítására csak nagyobb elemszámú panel alapján kerülhet sor”.
Az NMHH ennek érdekében nyílt közbeszerzési eljárást is hirdetett a Tenders Electronic Daily (TED) oldalán. A hirdetmény szerint a nyertes ajánlattevő feladata a rádióhallgatottság hivatalos alapméréssel való párhuzamos műszeres mérése és a műszeres mérés kalibrálása lesz. A kiírásban az áll, hogy a mért rádiók körének le kell fednie az országos, illetve a budapesti helyi rádiókat, a mérés alapját pedig egy 900 fős minta adja, amely a 15 évesnél idősebb magyarországi lakosságot reprezentálja.